Βιωματικά Εργαστήρια για Μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού & Γυμνασίου

Η διάρκεια των εργαστηρίων είναι 1,5-2 ώρες και το περιεχόμενο προσαρμόζεται κατάλληλα στην εκάστοτε ηλικία των συμμετεχόντων μαθητών.

«Μυστήριο των αριθμών»

Βιωματικό μαθηματικό παιχνίδι για όλες τις τάξεις του Δημοτικού

Επιστημονικός υπεύθυνος – σχεδιασμός: Κωνσταντίνος Αραμπατζής

To «μυστήριο των αριθμών» είναι ένα βιωματικό και εκπαιδευτικό παιχνίδι που καλλιεργεί τον εναλλακτικό τρόπο σκέψης, τη χρήση κοινής λογικής, την παρατηρητικότητα και ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Το παιχνίδι λαμβάνει μέρος σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους των εγκαταστάσεων της Κηποπαιδείας. Οι μαθητές χωρίζονται σε ολιγομελείς ομάδες και αναλαμβάνουν να φέρουν σε πέρας μια αποστολή. Προκειμένου να πετύχουν τον στόχο τους, καλούνται να συνεργαστούν αρμονικά, ώστε να επιλύσουν γρίφους και λογικά προβλήματα, συνδυάζοντας πληροφορίες οι οποίες τους δίνονται άμεσα ή έμμεσα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Η αποκωδικοποίηση των πληροφοριών αυτών επιτυγχάνεται μέσα από τη συνεχή διαπραγμάτευση μαθηματικών εννοιών που συνδέονται με τη σχολική ύλη της τάξης των συμμετεχόντων με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο. Το «μυστήριο των αριθμών» αποτελεί μια ξεχωριστή και συναρπαστική εμπειρία  για όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως σχολικής επίδοσης, η οποία μεταφέρει τα μαθηματικά με πρωτότυπο τρόπο εκτός σχολικής τάξης.

 

«Κηποπειράματα»

 Πειράματα θετικών επιστημών για μαθητές Νηπιαγωγείου και Α’, Β’, Γ’ Δημοτικού

Επιστημονικός υπεύθυνος – σχεδιασμός: Χαμηλοθώρης Βύρων

Στις βασικές δεξιότητες και ικανότητες που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού, περιλαμβάνεται η παρατήρηση και η περιγραφή του κόσμου γύρω μας. Παράλληλα και συμπληρωματικά με το σχολικό πρόγραμμα οι μαθητές αποκτούν φυσιογνωστικές εμπειρίες κατάλληλες για την πνευματική ανάπτυξή τους.

Στόχος των «Κηποπειραμάτων» είναι να παρουσιαστούν εύκολα πειράματα με απλά υλικά και κατασκευές, που θα προωθήσουν την πρώτη επαφή των παιδιών με τις φυσικές επιστήμες. Όλα τα πειράματα είναι ασφαλή και μπορούν εύκολα να πραγματοποιηθούν και στο σπίτι.

Τα παιδιά παίζουν μαθαίνοντας και μαθαίνουν παίζοντας. Οχτώ θέματα βασισμένα στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου, σχεδιασμένα με γνώμονα την επιστημονική αρτιότητα και την πνευματική ηλικία των παιδιών-μαθητών. Κάθε μήνα στην ΚΗΠΟΠΑΙΔΕΙΑ επιλέγουμε ένα θέμα, πειραματιζόμαστε και ανακαλύπτουμε, αναρωτιόμαστε και εξερευνούμε, κατασκευάζουμε και δημιουργούμε. Αξιοποιούμε τον ελεύθερο χρόνο μας, αφήνοντας τη Φυσική να μας μαγέψει.

Πιο συγκεκριμένα, θα γνωρίσουν μέσα από βιωματικές δράσεις τις απλές μηχανές, το ηλεκτρικό ρεύμα, τις ανθρώπινες αισθήσεις, το φως, τα φυσικά φαινόμενα, το νερό,  τον αέρα, τη θερμότητα, και διάφορα επαγγέλματα που σχετίζονται με τις επιστήμες.

Θεματικές Ενότητες

  1. Χαμένα μυστικά στο έδαφος της ΚΗΠΟΠΑΙΔΕΙΑΣ
  2. Παιχνίδια με τις αισθήσεις μας
  3. Ανακατέψτε, διαλύστε, διαχωρίστε!
  4. Απλές μηχανές, δηλαδή πόσο απλές;
  5. Ηλεκτρισμός εναντίον Μαγνητισμού
  6. Peter Pan, Lucky Luke και Isaac Newton
  7. Πόσο ζεστό και πόσο κρύο; Μελετώντας τις αόρατες επιδράσεις της Θερμότητας
  8. Ας το πάρει το ποτάμι… πειραματισμοί με νερό στον κήπο

Αναλυτικότερα:

1. Χαμένα μυστικά στο έδαφος της ΚΗΠΟΠΑΙΔΕΙΑΣ

Κάτι είναι κρυμμένο στο χώμα της ΚΗΠΟΠΑΙΔΕΙΑΣ. Οι μαθητές ντύνονται αρχαιολόγοι και προσπαθούν να ακούσουν τις ιστορίες που έχουν να τους διηγηθούν τα αντικείμενα που ανακαλύπτουν. Μαθαίνουν τη δουλειά του αρχαιολόγου και πώς να ξεχωρίζουν ένα αρχαιολογικό εύρημα από μια απλή πέτρα. Μέσα από το παιχνίδι οι μικροί μαθητές εκπαιδεύονται στα εργαλεία και στις τεχνικές ανασκαφής και παράλληλα μαθαίνουν τη σημασία του ιστορικού πολιτισμού, αποκτώντας τις βάσεις για να γίνουν οι επιστήμονες του Αύριο.

2. Παιχνίδια με τις αισθήσεις μας

Αφή, ακοή, όραση, γεύση και όσφρηση. Ποια είναι τα όρια των ανθρώπινων αισθήσεων; Πόσο αληθινά είναι αυτά που βλέπουμε γύρω μας; Πώς θα ήταν αν είχαμε «αετίσιο μάτι» και «μύτη λαγωνικού»; Μπορείτε να μετρήσετε τον πυρετό σας με την αφή; Καθημερινά οι αισθήσεις μας «ξεγελάνε», αλλά εμείς συνεχίζουμε χωρίς προβλήματα. Πειράματα για μαθητές… που δεν θα πιστεύουν στα μάτια τους.

3. Ανακατέψτε, διαλύστε, διαχωρίστε!

Πόση χημεία μπορεί να κρύβεται μέσα στα ντουλάπια της κουζίνας μας; Σε αυτό το εργαστήριο τα παιδιά μπορούν ελεύθερα να κάνουν ό,τι κάναμε κρυφά… από τη μαμά μας. Ανακατεύουν τα πάντα! Έτσι μαθαίνουν να χρησιμοποιούν διαλύτες και να φτιάχνουν διαλύματα. Να αναμειγνύουν και να διαχωρίζουν μείγματα. Να φιλτράρουν και να συλλέγουν ιζήματα, με την καθοδήγηση των ειδικών και… χωρίς να ανησυχεί η μαμά!

4. Απλές μηχανές, δηλαδή πόσο απλές;

Κεκλιμένα επίπεδα, κοχλίες, σφήνες, τροχαλίες, γρανάζια και μοχλοί συνθέτουν ένα παζλ που κάνει τη ζωή μας εύκολη. Τα παιδιά κατασκευάζουν και συναρμολογούν απλές μηχανές σε μια πρόκληση της αντίληψης. Οι μικροί μηχανικοί δοκιμάζουν τη φαντασία τους και δημιουργούν τους δικούς τους «κώδικες Da Vinci».

5. Ο Ηλεκτρισμός εναντίον Μαγνητισμού

Ηλεκτρομαγνητισμός ή μαγνητοηλεκτρισμός; Οι μικροί μαθητές περπατούν στα χνάρια του Θαλή, του Oersted και του Franklin. Η περιέργειά τους μαγνητίζεται μέσα από ιστορικά πειράματα και η ατμόσφαιρα ηλεκτρίζεται όταν οι δυνάμεις τους έλκουν. Χωρίς να «παίζουμε με τις πρίζες» οι μαθητές ανακαλύπτουν τον τρόπο που λειτουργούν τα θαυμαστά επιτεύγματα του πολιτισμού μας.

6. Peter Pan, Lucky Luke και Isaac Newton

Η περιπέτεια του φωτός ξεκινάει μαζί με τη δημιουργία του Σύμπαντος. Με μια ασύλληπτη ταχύτητα, ανακλάται, διαθλάται, διαχέεται, αναλύεται, σκορπίζεται και τελικά φτάνει σε εμάς δίνοντας φως, ζέστη, χρώμα και ζωή. Τι σχέση έχει με όλα αυτά ο Peter Pan, ο Lucky Luke και ο Isaac Newton;  Ένα σύνολο από επιλεγμένα πειράματα που υπόσχονται να φωτίσουν τα μυαλά των μικρών μαθητών.

7. Πόσο ζεστό και πόσο κρύο; Μελετώντας τις αόρατες επιδράσεις της Θερμότητας.

Καλοκαίρι, Ήλιος, πυρετός. Ψυγείο, χιόνι, παγωτό. Πόσο ζεστό και πόσο κρύο; Οι μαθητές μαθαίνουν για τα θερμικά φαινόμενα που κυριαρχούν γύρω μας και τις έννοιες που σχετίζονται με την θερμότητα. Πώς μεταφέρεται η θερμότητα; Ποιες μορφές παίρνει και πώς αποθηκεύεται; Ερωτήματα που οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν μέσα από πειράματα που σίγουρα θα επαναλάβουν στο σπίτι!

8. Ας το πάρει το ποτάμι… Πειραματισμοί με νερό στον Κήπο

Μπορούμε να μεταφέρουμε «νερό με το κόσκινο»; Πώς πίνουμε νερό με το καλαμάκι; Πώς λειτουργεί το καζανάκι της τουαλέτας και πώς μπορώ να βρω ποιο αβγό είναι φρέσκο; Στην Κηποπαιδεία πειραματιζόμαστε με υποβρύχια, φάλαινες, νερό που αψηφά τη βαρύτητα και πλοία κατασκευασμένα από τσιμέντο. Μαθαίνουμε  πώς λειτουργεί το δίκτυο ύδρευσης της πόλης και μαθαίνουμε πώς να καθαρίζουμε το νερό χωρίς να αφήνουμε τίποτε… να το πάρει το ποτάμι.

 

ΦΩΤΑ-ΚΑΜΕΡΑ-ΠΑΜΕ!

Bιωματικό εργαστήριο κινηματογράφου και ψηφιακής αφήγησης για μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄, Στ΄ Δημοτικού και Γυμνασίου

Επιστημονική υπεύθυνη – σχεδιασμός: Μαίρη Μαρίν

Ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα που σκοπό έχει να εισαγάγει με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο τους μικρούς μαθητές στον κόσμο της δημιουργίας ψηφιακών ταινιών.

Αξιοποιώντας τεχνικές παρατήρησης και ανάλυσης, κριτική σκέψη και δημιουργικό παιχνίδι, θα προσεγγίσουμε τον τρόπο δημιουργίας μιας ταινίας. Θα μάθουμε τα μυστικά των κινηματογραφικών και φωτογραφικών λήψεων και της ψηφιακής αφήγησης. Θα δημιουργήσουμε δικά μας σενάρια, θα σχεδιάσουμε τους χαρακτήρες αξιοποιώντας στο έπακρο τη φαντασία μας, θα γίνουμε σκηνοθέτες, ενδυματολόγοι, εικονολήπτες, ηθοποιοί και αφηγητές και θα φτιάξουμε τις δικές μας ταινίες μικρού μήκους με σύγχρονα μέσα (κινητά, tablets, υπολογιστή).

H κινηματογραφική παιδεία (film literacy) αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις άξονες της οπτικοακουστικής παιδείας και της Παιδείας στα Μέσα γενικότερα (media literacy). Ένα στοιχείο που ευνοεί την καλλιέργεια της κινηματογραφικής παιδείας είναι η εξοικείωση που έχουν ήδη τα παιδιά με την τηλεόραση, η οποία χρησιμοποιεί οπτικοακουστικούς κώδικες παρόμοιους με εκείνους του κινηματογράφου. Το πρόγραμμα ΦΩΤΑ-ΚΑΜΕΡΑ-ΠΑΜΕ!, σχεδιασμένο ειδικά για παιδιά, αξιοποιεί την θεωρία των «3Cs» της Παιδείας στα Μέσα, που στηρίζεται σε τρεις δομικούς άξονες:

  • την κριτική προσέγγιση ( Critical)
  • την πολιτιστική προσέγγιση (Cultural)
  • τη δημιουργική προσέγγιση (Creative)

Δουλεύοντας σε ομάδες, ανταλλάσσοντας ιδέες, γράφοντας και εικονογραφώντας σενάρια με storyboards, που στη συνέχεια θα κινηματογραφούν αξιοποιώντας το πλούσιο βεστιάριο και τους υπέροχους χώρους της ΚΗΠΟΠΑΙΔΕΙΑΣ, οι μαθητές θα δημιουργήσουν μια ταινία μικρού μήκους, που θα μοντάρουν, θα απολαύσουν όλοι μαζί και θα την πάρουν σε ψηφιακή μορφή στο τέλος του εργαστηρίου.

 

«Βρέχει ιδέες

 Εργαστήριο δημιουργικής σκέψης και φαντασίας για μαθητές Β΄, Γ΄, Δ΄ Δημοτικού

Επιστημονική υπεύθυνη – σχεδιασμός: Βάλια Λουτριανάκη

Σε αυτό το εργαστήριο βρέχει… ιδέες! Πολλές, καλές και πρωτότυπες ιδέες, ασυνήθιστες χρήσεις αντικειμένων, τροποποιήσεις και εφευρέσεις, λύσεις σε προβλήματα, προτάσεις για να αλλάξουμε τον κόσμο! Κι ακόμη θα σκεφτούμε υποθετικά και θα αναπτύξουμε τη φαντασία μας μέσα από τη γνώση: Τι θα συνέβαινε, αν δεν υπήρχαν έτοιμα παιχνίδια; Πώς θα ζούσαμε χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα; Η ομάδα έρχεται σε επαφή με τεχνικές παραγωγής ιδεών και τις εφαρμόζει σε συγκεκριμένες καταστάσεις που απαιτούν γρήγορη και αποτελεσματική σκέψη.

Στο εργαστήριο μαθαίνουμε να δουλεύουμε ομαδικά, να ακούμε ο ένας τον άλλον και να σκεφτόμαστε εναλλακτικά χωρίς να φοβόμαστε το άγνωστο και το λάθος!

 

«Έχω άποψη…, άρα υπάρχω

Εργαστήριο ρητορικής και επικοινωνίας για μαθητές Ε΄, Στ΄ Δημοτικού και Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου

Επιστημονική υπεύθυνη – σχεδιασμός: Βάλια Λουτριανάκη

Οι μικροί ρήτορες έρχονται σε επαφή με την έννοια της προφορικής επικοινωνίας και με όλα όσα απαιτούνται για να είναι αποτελεσματική: κατάλληλο ύφος και γλώσσα του σώματος, άνεση και αυτοπεποίθηση, δομημένος, περιεκτικός και τεκμηριωμένος λόγος, φαντασία και πρωτοτυπία. Μέσα από μια ποικιλία παιχνιδιών λόγου και σκέψης και σε ένα οικείο και φιλικό κλίμα, οι μαθητές αναδεικνύουν το ταλέντο τους στην προφορική έκφραση, βελτιώνουν σταδιακά τις αδυναμίες τους και ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους. Οι αρετές της καλής ομιλίας και της αποτελεσματικής ακρόασης καλλιεργούνται συστηματικά με τρόπο παιγνιώδη, προσαρμοσμένο στη δυναμική και στα ενδιαφέροντα της κάθε ομάδας.

 

«Διαβάζω και αλλάζω

Εργαστήριο φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής (με επιλεγμένοπροτεινόμενο βιβλίο, που έχουν ήδη διαβάσει οι μαθητές στο σχολείο τους) για μαθητές Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄, Στ΄  Δημοτικού

Επιστημονική υπεύθυνη – σχεδιασμός: Βάλια Λουτριανάκη

Στείλτε μας το αγαπημένο βιβλίο του τμήματος ή ένα ποίημα που αγαπάτε ή φτιάξατε όλοι μαζί και η ομάδα της ΚΗΠΟΠΑΙΔΕΙΑΣ θα ετοιμάσει μια δραματοποίηση, που θα παρουσιαστεί αρχικά στον χώρο μας και στη συνέχεια, αν το επιθυμεί ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός, και στο σχολείο ως μια ολοκληρωμένη μικρή παράσταση (διάρκειας 30 λεπτών) – με σκηνικά, κουστούμια, μουσική, σενάριο και σκηνοθεσία των παιδιών! Κατά την προετοιμασία μιλάμε για τη δύναμη της φωνής, την εκφραστικότητα του σώματος, την έκφραση συναισθημάτων και την αξία της φαντασίας.

Το πρόγραμμα προϋποθέτει την αποστολή του βιβλίου ή του ποιήματος τουλάχιστον 2 μήνες πριν την επίσκεψη του σχολείου και αφορά ομάδες 15-20 ατόμων. Συστήνεται η συνεργασία του υπεύθυνου εκπαιδευτικού με την ομάδα της ΚΗΠΟΠΑΙΔΕΙΑΣ πριν την επίσκεψη των μαθητών.